وکیل پایه یک

مطالب ومقالات حقوقی,کیفری،اجتماعی

وکیل پایه یک

مطالب ومقالات حقوقی,کیفری،اجتماعی

گفتاری از دکتر شریعتی درباره حضرت فاطمه زهرا(س)

«وقتی پیامبر اسلام می‌گوید فاطمه یکی از چهار زن بزرگ جهان

است، وقتی که در برابر همه رنجها و پریشانی‌ها و همه غمهای

زندگی فاطمه، پیغمبر به او تسلی می‌دهد که «نمی‏خواهی بانوی

همه زنان جهان باشی؟» اینها تعارف نیست که یک مرد به دخترش

می‌گوید! پیغمبر چنین تعارفها را ندارد!...

وقتی می‌گوید تو

می توانی بانوی همه زنان جهان باشی، به معنای این نیست که

تعارف کرده باشد و هم به معنای آن نیست که برای پیروان

خود یک بت ساخته باشد که فقط او را بپرستند و یک معبود که

ستایشش کنند و یک ممدوح که فقط مدحش را بگویند و یا یک

قربانی که فقط عزاداری کنند؛ بلکه به عنوان یک سرمشق او

را بشناسند و از روی زندگی‌اش درس بیاموزند و عمل کنند.

این به معنای «سیده‌ زنان عالم» است. چگونه می‌توان آموخت؟

آنچه می‌خواهم بگویم درس آموختن از این شخصیت است. وقتی که

مثلامساله فدک در زندگی فاطمه مطرح است باید دید از آن چه

می‌توان آموخت؟ من قبلا گفته‌ام تکیه حضرتفاطمه برای پس گرفتن

فدک فقط کوششی برای باز گرفتن یک مزرعه کوچک نیست. اینقدر

نباید دعوتفاطمه و مبارزه فاطمه را کوچک کرد و تحقیر کرد.

برای اینکه مبارزه برای پس گرفتن فدک، و اعلان غصب فدک

بطور مداوم به عنوان نشان دادن نشانه‌ای و مظهری از غصب و

انحراف در ر‍ژیم حاکمی است که فاطمه با آن مخالف است. این یک

نمونه سیاسی است برای نشان دادن همیشگی رژیمی که الان رویکار

آمده و علی‌رغم تمام توجیهات دینی و وجهه‌های اصحاب، بر اساس

حق و عدل و قانون و اسلام عمل نکرده است و نمونه‌اش فدک، که

اگر یک تومان هم باشد، بزرگترین ارزش را دارد.... امروز نه

فدک است و نه این تصادم هست و نه انتخابات سقیفه. خیال

نکنید که یک موضوع تاریخی است، نه. این موضوعات زندهاست و

باید تکرار بشود، اما نه به عنوان موضوعات تکراری تاریخ

که هر سال باید فقط یادآوری بشود بلکه به عنوان اینکه

طرح شود و از آن درس گرفته شود. چه درسی؟ درسی که می‌توا

ن از بزرگترینمظهر مادری در تاریخ اسلام و نمونه اعلای یک زن

در خانه، دارای همسر و پرورنده فرزند- آنچنان همسریو اینچنین

فرزندانی- گرفت: چنین زنی که در تمام مدت عمرش از طفولیت

تا ازدواجش و از ازدواجش تا مرگش، به عنوان یک عنصر

مسئول در سرنوشت امت، فکر، عقیده، مبارزه و حق پرستی و

همچنین درمقابل انحراف و در غصب و ستمی که در جامعه‌اش بوجود

می‏آید، احساس مسئولیت می‌کند و در متن درگیری‌های اجتماعی

حضور دارد و تا لحظه مرگش خاموش نمی‌نشیند، علی‌رغم اینکه

می‌داند دراین مبارزه پیروز هم نخواهد شد!همچنین امروز او

می‌تواند زن مسلمان را بسازد. او به عنوان یک مادر در

مرحله‌ای که دختری چون زینب می‌پرورد و پسرانی چون حسن و حسین

(ع)، و به عنوان یک بعد دیگر زن متعالی و مثالی، همسر به

عنوان کسی که در تنهایی‌ها و سختی‌ها ، نقش‌ها و عظمتهای علی

(ع) پا به پای اوست و همچنین به عنوان یک زن مسئول

اجتماعی، کسی که از بدو تولد تا لحظه‌‌ای که پدرش را تنها

به زمین گذاشت و درغربت دفن شد و در خاموشی، باز یک لحظه

از مبارزه نایستاد: در جبهه خارجی با کفر تا هجرت و

درجبهه داخلی با انحراف و قتل تا لحظه مرگ، حتی بعد از مرگ

نیز که: «علی مرا پنهان دفن کن تا بر گورمن گرد نیایند و

هم بر عزای من مراسمی برپا نکنند و بر من نماز نخوانند و

مراسمی بپا ندارند تا به نام من قدرتی که هم اکنون بر روی

کار آمده قدرت خود را توجیه دینی نکند» زنی که حتی مردن و

دفن شدنش را می‌خواهد وسیله‌ای کند برای مبارزه در راه حق و

محکوم کردن ابدی و همیشگی غصب. این است

«چگونه امروز زن مسلمان بودن»!

http://omme-abiha313.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد